Teksti: Kia Saarela

Kuopion vanhuspalveluiden tavoite on pitää asiakkaiden omaa toimintakykyä yllä mahdollisimman pitkään. Jokaiselle asiakkaalle tehdään hoidon tarpeen arviointi ja yksilöllinen hoitosuunnitelma.

Hoitajat kokevat työn Kuopion vanhuspalveluissa vaihtelevaksi ja palkitsevaksi. Työssä myös syntyy kiintymyssuhteita, kun hoidettavista tulee läheisiä hoitajilleen.

”Kotihoito on huippua Kuopiossa”

Pirkko Hakkaraisen (86) aika kuluu kotona ristikoita ratkoessa ja ruokaa laittaessa. Kotihoito käy auttamassa häntä pari kertaa päivässä tukisukkien laitossa ja varmistamassa, että lääkkeet on otettu. Kerran viikossa järjestyy myös suihkussa käynti hoitajien avustuksella.

– Kotihoito tuli avuksemme, kun mieheni sairastui syöpään. Hänen kuolemansa jälkeen olen itse ollut kotihoidon asiakkaana. Kotihoito on huippua Kuopiossa, Hakkarainen kiittää.

Hoitajat ovat mukavia ja Hakkarainen oikein odottaa heitä käynnille. Hoitajien kiire hieman harmittaa, sillä olisi niin mukava jäädä hieman pidemmäksi aikaa juttelemaan.

Hakkarainen kokee kuitenkin saaneensa kaiken tarvitsemansa avun. Apu on tullut aina nopeasti silloinkin, kun turvapuhelimella on tarvinnut soittaa hoitajat hätiin.

Virtuaalinen yhteys koetaan mieluisana

Sairaanhoitajan näkökulmasta kotihoito on hyvin monipuolista ja moniammatillista. Työhön kuuluu asiakkaan kotona selviytymisen tukemista, kuten lääkityksen arviointia, injektiopistoja, verikokeita ja juoksevien asioiden hoitamista. Tarvittaessa asiakkaan luona käydään myös lääkärin kanssa.

– Riippuu asiakkaan kunnosta kuinka monta kertaa päivässä käydään kotikäynnillä. Fyysisten kotikäyntien lisäksi on mahdollista ottaa virtuaalisesti yhteys asiakkaaseen, kotihoidon sairaanhoitaja Antti Räsänen kertoo.

Kotihoidon asiakkaat ovat ottaneet virtuaalisen hoidon hyvin vastaan. He pitävät siitä, että näkevät hoitajan kasvot sekä hänen ilmeensä ja eleensä. Toinen digitaalinen apuväline on lääke­automaatti, joka ilmoittaa asiakkaalle, kun lääke on saatavilla.

– Se myös ilmoittaa meille hoitajille, jos lääke jääkin ottamatta.

Parhaana palautteena Räsänen pitää sitä, kun asiakkaan näkee kuntoutuvan, ja hänen toimintakykynsä kasvavan. Hoidon hyvästä tasosta kertoo myös se, että asiakkaat valitsevat mielellään kaupungin kotihoidon palvelut.

Kulttuuriretket tuovat muistoja mieleen

Matkailua rakastava Elina Hyvönen (81) Leväsen hoitokoti Wellamosta on mielissään, että hänen oma hoitajansa on ennen koronaa järjestänyt retkiä kulttuurin pariin. Niin hän on päässyt näkemään hieman myös hoitokodin ulkopuolista elämää.

Joutsenlampi-balettia katsoessani pääsin ihanasti vanhoihin muistoihini. Kävimme sitä miehenikin kanssa katsomassa Pietarissa aikoinaan.

Hyvönen sairastaa Parkinsonin tautia ja on hyvillään, että voi tarvittaessa kysyä hoitokodissa kiertävältä lääkäriltä siihen liittyvistä oireista.

Kaiken kaikkiaan Hyvönen on ollut hyvin tyytyväinen saamaansa hoitoon. Koska kävely ei suju, hoitokodista löytyy aina joku työntämään paikasta toiseen. Hoitajilta saa apua myös vaatteiden vaihtamiseen ja peseytymiseen.

– Ainoa mihin toivoisin muutosta, on ruoka. Se saisi olla maistuvampaa, Hyvönen toteaa.

Oma persoona saa näkyä

Sairaanhoitaja Marjo Martikainen kokee, että hoitokoti Wellamossa on kodinomainen ja rento tunnelma. Monet asukkaista ovat tuttuja jo monen vuoden ajalta.

– Olemme pyrkineet järjestämään enemmän toimintatuokioita nyt korona-aikaan, kun omaiset eivät ole päässeet piristämään asukkaita. Yritämme myös mahdollisuuksien mukaan antaa aikaa ja läheisyyttä asiakkaillemme.

Tämän vuoden aikana Kuopion hoitokoteihin tuli käyttöön uusi hoitajakutsujärjestelmä ja turvanapit, joiden kautta asukkaat pystyvät kutsumaan hoitajan paikalle.

– Käytössä on myös vuodehälyttimiä, jotka tunnistavat, kun asukas nousee ylös. Ne ovat hyödyllisiä sellaisilla asukkailla, joiden tiedetään tarvitsevan apua liikkeelle lähdössä, Martikainen toteaa.

Ihana ja kannustava työporukka on Martikaisen mielestä iso voimavara. Työ on kiireisistä hetkistä huolimatta hyvin palkitsevaa ja oma persoona saa näkyä. Yksikään päivä ei ole samanlainen kuin edellinen.



Vanhuspalvelut lukuina (Syyskuu 2020)

  • Henkilöstö noin 1 200
  • Kotihoidosta 150 valitsi palvelusetelin
  • Asumispalveluista 76 valitsi palvelusetelin
  • 28 sai asumispalvelupaikan
  • 1 184 h/vrk, 36 003 h/kk palvelua kotihoidon piirissä oleville
  • 277/vrk, 6 821/kk turvapuhelinhälytystä kotihoidolle
  • 455 asiakasta omaishoidon tuen piirissä
  • 1 500 asiakasta kotihoidon piirissä
  • 958 asiakasta asumispalvelun piirissä
  • Kotihoidon käynnit 3 412/vrk, 103 716/kk
  • Kotikäyntityönä tehdyt käynnit 3 356/vrk, 97 175/kk
  • Virtuaaliset kotikäynnit 175/vrk, 5 355/kk
  • Hälytyskäynnit 39/vrk, 1 186/kk