Kävely

Oli sää tai lumitilanne millainen tahansa, kävely onnistuu ja matkaan pääsee omalta kotiovelta! Tee asiointimatka kävellen, tehokas hikilenkki kuntoa kohottaen tai rauhallinen kävely palautellen luonnonhelmassa. Ulkoilu tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille ja virkistää ja rauhoittaa mieltä. Kävely ulkona tukee muistia ja vaihteleva maasto harjoittaa jalkojen lihasvoimaa ja tasapainoa. Pelkkä 15–20 minuutin oleskelu ulkona auttaa laskemaan verenpainetta ja reipas kävely kohottaa kestävyyskuntoa.

Sauvakävely

Lisäämällä kävelyyn sauvat, saat harjoitettua koko kehon lihaksistoa monipuolisemmin. Tiesitkö, että käsien aktiivinen käyttö nostaa sykettä ja tehostaa hapen- ja energiankulutusta tavallista kävelyä enemmän? Kävelysauvat antavat siis tehoa kävelyyn, mutta myös tukea liikehallintaan sitä tarvitseville tai muuten vain liukkaalle kelille tai epätasaiselle alustalle. Kävelysauvat ovat oikean mittaiset, kun käsivarsi on kyljessä kiinni ja maksimissaan 90 asteen kulmassa koukussa.

Lisävinkki liukkaille keleille: Kuopio-hallin juoksurata-alueella pääsee kävelemään turvallisesti ympäri vuoden! Kuopio-halli on pääsääntöisesti avoinna ma–pe klo 8–20 ja la–su klo 11–19.

Lisätiedot ja poikkeusaukioloajat osoitteesta liikkuvakuopio.fi/kuopio-halli.

Lumikenkäily

Lumikenkäily parantaa ensisijaisesti hengitys- ja verenkiertoelimistöä muiden kestävyysliikuntamuotojen tapaan. Se sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille, sillä vauhdin, tehon ja kulkureitin voi valita omien mieltymysten ja kunnon mukaan. Tämä hauska terveysliikuntamuoto muistuttaa kävelyä, mutta jalat liikkuvat hieman matalammalla ja laahaten. Lumisempi maasto tuo enemmän haastetta ja tehoa sitä kaipaaville, mutta lumikenkäily onnistuu myös kovapohjaisella reitillä tai polulla näin ollen myös kevyempää. Alaraajojen lihaksista erityisesti reidet ja pakarat työskentelevät ja kun lisäät sauvat lumikenkäilyyn, niin myös ylä- ja keskivartalo saavat tehokkaampaa kuormitusta.

Lue lisää lumikenkäilystä osoitteesta www.luontoon.fi/lumikenkaily Tiesithän, että lumikenkiä ja muita liikuntavälineitä voi lainata kirjastokortilla Pääkirjastosta sekä Puijonlaakson, Neulamäen, Pyörön, Karttulan, Riistaveden, Vehmersalmen, Maaningan, Juankosken ja Nilsiän kirjastoista.

Laskettelu

Laskettelu sopii koko perheelle. Pirteästä ulkoilmasta ja vauhdikkaista laskuista voi nauttia, vaikka sinulla tai perheenjäsenelläsi olisi jokin vamma tai sairaus. Kuopion kaupungin omistama Hock2 Biski kelkka sijaitsee Kasurilan hiihtokeskuksessa ja on sieltä vuokrattavissa. Kelkkaa voi vuokrata päiväksi tai viikoksi. Vuokrahinnat ovat 18 € / päivä ja 29 € / viikko. Kelkkaan on saatavilla kaksi eri kokoista istuinta. Tiedustelut suoraan vuokraamosta p. 044 796 0356.

Eihän unohdeta perinteisiäkään talviliikuntalajeja kuten hiihtoa tai luistelua! Kuopiossa on latuja jopa 600 kilometrin verran ja luistelukenttiä 29 unohtamatta Lippumäen tekojäärataa. Sivustolta www.liikkuvakuopio.fi/ulkoliikunta löydät tiedot kaikista Kuopion kaupungin laduista ja luistelukentistä. Löytäisitkö tänä vuonna uuden hiihtoreitin tai luistelupaikan?


Kertaa sauvakävelyn perustekniikka:

  • Pidä ote rentona ja hartiat alhaalla
  • Pidä sauvat lähellä vartaloa ja liikuta niitä suoraan eteen ja taakse
  • Paina sauva edessä maahan vastakkaisen jalan kantapään tasolle tai taaemmaksi
  • Työnnä sauvaa pitkälle taakse avaamalla kämmentä hieman auki
  • Yhdistä sauvojen työntö luonnollisesti kävelyn rytmiin

Kotijumpasta voimaa

Jos elämäntilanne tai oma kunto rajoittaa ulkoliikunnan mahdollisuuksia, niin tee edes tämä pieni jumppa kotona!

  • Marssi paikallaan polvia korkealle nostaen 1–2 minuuttia
  • Istu tuolille tai sohvalle jarrutellen ja nouse reippaasti ylös 10–20 kertaa.
  • Nouse varpaille ja samalla kurota käsillä ylös. Toista 10–20 kertaa.
  • Nyrkkeile käsillä eteen reippaaseen tahtiin 20–40 kertaa.
  • Pidä pieni tauko ja toista liikkeitä toinen kierros.

(Liikuntalajitekstit on koostettu käyttäen apuna UKK-instituutin materiaaleja.)